5 redenen om als bedrijf een drukwerkaudit uit te voeren

Voor jouw bedrijf is drukwerk een belangrijke vorm van reclame. Een folder, een catalogus, een flyer. Noem maar op. De geschreven en gedrukte media geven jouw klant iets tastbaars. Iets wat ze kunnen voelen en zien. Iets wat in het geheugen blijft hangen. En dat is het ultieme doel.

Toch wringt het gebruik van drukwerk een beetje met jouw focus op duurzaamheid. Is het wel verantwoord om zoveel papier te gebruiken? En inkt om te drukken? Het antwoord is ja. Als je jouw drukwerk tenminste op de juiste manier organiseert. En dit start bij een goede doorlichting van je huidige beleid rond drukwerk.

Ontdek hier 5 redenen om als bedrijf een drukwerkaudit uit te voeren.

1. Je krijgt een duidelijke analyse van je beleid op vlak van drukwerk.

Gedaan met nattevingerwerk en gokken. Ga niet ondoordacht te werk als je drukwerk bestelt. Dat kost je veel moeite en middelen. Te grote bestellingen zijn verloren geld. Het doel van drukwerk is het bereiken van je klant. En het inspelen op de behoeftes van je klant. Geef je jouw drukwerk aan iemand die buiten je doelgroep valt? Dan is dit verloren moeite.

De drukwerkaudit gaat dieper in op 3 parameters: de looptijd, het bereik en het effect. Gaat het over een eenmalige communicatie of is het een terugkerende boodschap? Richt je jouw pijlen op een grote doelgroep of op een kleine? Welke boodschap wil je verspreiden en wat zal dit drukwerk jouw bedrijf opleveren?

Lijkt dit omslachtig? Niets is minder waar. Deze analyse is goud waard. Dat zal je snel ontdekken in de volgende punten.

2. Je hebt minder plaats nodig om je voorraad drukwerk te stockeren.

Jouw drukwerk is klaar. Je gaat er vol enthousiasme om of kijkt reikhalzend uit naar de levering. Maar als je het aantal dozen ziet val je bijna van je stoel. Waar zal je dat allemaal stockeren? Snel hier een plaatsje vrijmaken. En daar in dat rek kan er ook nog een doos staan. Het lukt, maar het oogt vol. Gelukkig verdwijnen er bij de verdeling van het bestelde drukwerk snel een aantal dozen. Maar de andere dozen blijven nog maanden of jaren staan. Voor het geval je dit nog eens kan gebruiken.

De te grote voorraad drukwerk neemt veel ruimte in. Ruimte die je ongetwijfeld voor andere zaken kan gebruiken. Of ruimte die niet bedoeld is voor stockage, waardoor jouw bedrijf slordig oogt. Tot grote ergernis van iedereen die er rondloopt. Een te grote bestelling plaatsen is nadelig op vele vlakken. Bestel liever iets minder en gerichter. Heb je na enkele jaren wat exemplaren te kort? Dan kan je die eenvoudig bijbestellen. Intussen blijft je goed doordachte voorraad netjes en overzichtelijk aanwezig in je bedrijf.

3. Gedaan met overschotten drukwerk die uiteindelijk bij het afval belanden.

Een te grote voorraad die te veel plaats in neemt is één ding. Maar wat als die voorraad klaar is voor de papierbak? Dat gebeurt vooral bij een eenmalige communicatie. Een promotie, opendeurdagen, een bepaalde actie. Jaren later vind je nog steeds dozen drukwerk terug. Maar je kan ze echt niet meer gebruiken. De datum is al lang gepasseerd. Je boodschap is gedateerd. Hoe moeilijk het ook is, het enige wat je kan doen is weggooien. Weggegooide moeite, weggegooid geld en weggegooid papier. Dat kan je moeilijk duurzaam noemen.

De drukwerkaudit legt deze pijnpunten bloot en leidt je naar een duurzaam drukwerkbeleid.

4. Efficiënt drukwerk betekent meer winst.

Denk goed na over het type drukwerk en de aantallen. Het levert je meer winst op. Meer winst omdat je minder drukwerk bestelt. Maar ook meer winst omdat je boodschap op de juiste manier bij de juiste doelgroep terecht komt. Na de drukwerkaudit gaan we voor de laagste investering met het grootste effect.

De vorm, lay-out en call-to-action zijn essentieel. Jouw visibiliteit is prioriteit. Het ultieme doel van je drukwerk is verkopen. En daar gaan we volop voor. Volledig ontwerpen of een bestaand ontwerp optimaliseren? Het kan allemaal bij GroenDruk.

5. De partner voor jouw drukwerk zet in op duurzaamheid en niet op hoeveelheid.

Voel je aan dat je drukwerkpartner vooral streeft naar veel en meer? Dan verdwijnt duurzaamheid naar de achtergrond. GroenDruk werkt duurzaam op alle vlakken.

  • Een duurzaam gebouw met goede isolatie en duurzame energie-oplossingen.
  • Een duurzame werking waarbij zo weinig mogelijk verspilling centraal staat.
  • Een duurzaam beleid omtrent het gebruik van milieuvriendelijke materialen.
  • En de volle focus op een duurzame klantenrelatie.

Dat bereiken we door samen met jou het drukwerkbeleid van je bedrijf volledig op punt te zetten.

Contacteer GroenDruk voor een grondige drukwerkaudit en een duurzaam drukwerkbeleid in jouw bedrijf.

5 redenen om als bedrijf een drukwerkaudit uit te voeren

Volg ons op Facebook en Instagram.

Blijf altijd op de hoogte