7 manieren waarop je scoort met drukwerk

Online marketing doet veel, maar niet alles. Enkel inzetten op reclame op het wereldwijde web is dus geen goed idee. Drukwerk is onmisbaar in een goede marketingmix. Waarom? Ontdek hier 7 manieren waarop je scoort met drukwerk. 

1. Met drukwerk of Paper Mail activeer je jouw doelpubliek. 

Het is leuk om gezien te worden. Maar het is nog leuker om te zien dat jouw klanten actie ondernemen. Want dat betekent dat ze echt geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. En dat is exact wat drukwerk of Paper Mail doet. Het is niet een of andere vluchtige boodschap. Het is iets tastbaars. Dat triggert de nieuwsgierigheid van je doelpubliek. En doet hen jouw product kopen. 

2. Leuk drukwerk blijft langer liggen in huis, op kantoor, … 

Kom mooi en origineel uit de hoek en je drukwerk zal lange tijd een plaatsje krijgen in het zicht van iedereen in huis of op kantoor. Een leuk kaartje, een tof tijdschrift, een originele boodschap met een interessante promotie. Dit belandt niet onmiddellijk in de papiermand. Mensen hangen het aan het prikbord of leggen het bovenop de andere post. Hun oog valt er meerdere keren per dag op. Jouw naam blijft hangen. Jouw drukwerk maakt echt het verschil. Even wat cijfers van de Bpost media barometer om je te overtuigen. Telenet lanceerde hun nieuw pakket One via een postkaart. 27% van de personen die de postkaart hadden gelezen, hield de kaart minstens een week bij.  

3. Drukwerk wordt sowieso gezien. 

E-mails zijn handig. Maar ook extreem vluchtig. Als ze in het oog springen, want vaak wordt er gewoon over gekeken en herinnert je klant de mail niet. Ofwel dringt de boodschap pas veel later door. Te laat om op tijd te scoren met je marketing. Dit is het zogenaamde sleeper effect. Met drukwerk loop je dit risico niet. Iedereen ziet jouw drukwerk als ze de post uit de brievenbus halen. Maak het speciaal en ze kijken nog wat langer. 

4. Een boodschap via drukwerk blijft langer in het geheugen hangen. 

We stevenen af op collectief geheugenverlies. Ja, ook jij. Digital amnesia of digitaal geheugenverlies kan je een ziekte van de tijd noemen. Je vergeet de informatie sneller dan je ze gelezen hebt. Gedrukte informatie blijft veel langer in ons geheugen hangen. Wil jij ook dat jouw boodschap langer blijft hangen? Neem dan zeker drukwerk op in je marketingmix. Uit het onderzoek van Bpost over Telenet blijkt dat maar liefst 67% van de ontvangers zich een week nadien die postkaart nog herinnert.  

5. Scoor door je drukwerk te personaliseren. 

Je opent jouw brievenbus en ziet een kaartje of folder met jouw naam op. Dat ga je toch sowieso lezen? Gepersonaliseerd drukwerk spreekt sterk aan. Want hoe je het ook draait of keert, iedereen krijgt graag nog eens een postkaart of een brief. Het is charmant en versterkt de 1-op-1 relatie met je klant. 

6. Je springt er uit ten opzichte van je concurrenten. 

Bij online marketing kan je erg origineel zijn, maar toch ben je sterk gebonden aan de lay-out van het platform. Het moet tenslotte allemaal op een scherm passen. Of binnen de standaard afmetingen van het social media kanaal. Met drukwerk kan je alle kanten op. Groot of klein. Rond of achthoekig. Op papier of op een gadget. Laat je maar eens volledig gaan en spring er uit. 

7. Drukwerk brengt meer bezoekers naar je website. 

Dit klinkt wat vreemd, niet? Want via drukwerk kan je toch niet onmiddellijk doorklikken op een link? Toch is het bewezen. Drukwerk met de juiste boodschap brengt meer bezoekers naar je website. We gaan even terug naar Bpost. Bij Telenet stuurde een postkaart met korte boodschap en QR-code 10% van de ontvangers naar de website. Foodbag kreeg dan weer 45% van de ontvangers van hun drukwerk naar hun online stek. Bij Juttu en Farmaline gaat het over respectievelijk 65% en 63%. Opvallend, want met een mailing bereik je wellicht niet zo’n cijfers. Drukwerk versterkt met andere woorden je online aanwezigheid 

Neem contact op met GroenDruk voor drukwerk dat scoort. 

Volg ons op Facebook en Instagram.

7 manieren waarop je scoort met drukwerk

Blijf altijd op de hoogte