Sterk Magazine
SPECIALIST IN PRINT EN DRUKWERK
Bolton, nu GroenDruk, blaast volgend jaar 25 kaarsjes uit. Dat zilveren jubileum is een knappe prestatie voor een onderneming die na amper één week het geweer al van schouder moest veranderen. Vandaag maakt het team van Patrick Tonneau en vrouw Carolien Danckaert het verschil met gericht advies als belangrijkste servicewapen. “Wij voeren niet altijd zomaar meteen uit wat de klant wil, of dénkt te willen.” Dit verklaart de doorwinterde drukwerkspecialist aan Sterck Magazine.
1995
Bolton startte in 1995 op als een copycenter. “Een week later startte om de hoek een veel grotere concurrent, die door een zelfbedieningssysteem aan lagere prijzen kon werken. Daardoor moesten we onszelf meteen heruitvinden. Dat hebben we gedaan door een vastberaden focus op kwaliteit en service, waardoor we ook geëvolueerd zijn naar een specialist in print- en drukwerk”, verklaart Patrick Tonneau.
Efficiënt en voordelig produceren
Het GroenDruk-team, in totaal zes man sterk, vertrekt altijd vanuit de doelstelling om de klant optimaal te ontzorgen. “Als een klant perfect weet wat hij wil, is hij vaak goed gediend met een online drukker. Bewust gaan wij niet die toer op voor nieuwe klanten, want een online drukker drukt puur wat de klant vraagt. Wij luisteren eerst naar de daadwerkelijke behoefte, die vaak anders is dan wat de klant initieel had gevraagd. Op basis daarvan stellen we diverse opties voor en zoeken we de juiste drukpers voor elke job. Dat laat ons toe om efficiënt en voordelig te produceren, zodat we ook voor onze klanten het factuurbedrag kunnen reduceren.”
Die adviserende functie leverde GroenDruk al heel wat recurrente klanten op. “Wij werken vooral voor particulieren (geboorte– en huwelijksdrukwerk), scholen en opleidingscentra (cursussen voor studenten) en ondernemingen (visitekaartjes, enveloppen, briefhoofden, flyers, catalogen, prijslijsten, …).”
Eigen opmaakdienst
Na verschillende omzwervingen door Aalst, is Groendruk nu gevestigd op een locatie buiten het stadscentrum, met parking voor de deur. “Het is niet onze ambitie de goedkoopste te zijn, maar om vanuit onze knowhow ons cliënteel telkens weer naar de juiste oplossing te begeleiden, zodat de respons op hun drukwerk zo groot mogelijk is. Met print- en drukwerk waar vooraf te weinig over nagedacht is, bereik je immers zelden je doel. Zo raden we bijvoorbeeld af om drukwerk te personaliseren als de database van de klant niet up-to-date is. Via een eigen opmaakdienst helpen we hen wel om de juiste uitstraling te creëren. In die zin zou je ons gerust als een marketingpartner kunnen bestempelen, al zijn we geen reclamebureau”, besluit Patrick.