Duurzaamheid als rode draad bij drukkerij GroenDruk
Wist je dat een stuk papier wel 2 tot 5 keer kan gerecycleerd worden? En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om duurzaam om te gaan met drukwerk. Net dat is de missie van drukkerij GroenDruk.
GroenDruk werd opgericht in 1994. Deze drukkerij telt 5 werknemers en rondt jaarlijks gemiddeld 3.000 projecten af.
De sector van de drukkerijen heeft geen duurzame reputatie. GroenDruk is expert in groen drukwerk en toont aan dat drukwerk en duurzaamheid wel degelijk perfect te combineren zijn.
Waarom streeft GroenDruk naar een duurzame werking?
Zaakvoerder Patrick Tonneau verwoordt het kort en bondig: “Ik ben vader van 4 kinderen. Mijn grootste wens is dat mijn kinderen kunnen opgroeien in een wereld zoals ik hem gekend heb.”
Dit is de drijfveer voor GroenDruk om een serieuze steen bij te dragen aan een duurzame wereld.
Hoe combineert GroenDruk drukwerk en duurzaamheid?
GroenDruk legt de focus op 3 pijlers.
- Het energiebeleid
Het dak van het bedrijfsgebouw van GroenDruk ligt vol zonnepanelen. Machines die even niet in gebruik zijn staan af. Het bedrijfsgebouw is grondig geïsoleerd. Het is voorzien van energiezuinige vloerverwarming, ledverlichting en regenwaterrecuperatie.
- Hoe koop je papier aan?
GroenDruk koopt enkel papier aan met de juiste labels om duurzaamheid te garanderen.
- Recuperatie en recyclage van alle producten die we gebruiken
We hergebruiken dozen of andere verpakkingsmaterialen. Papiersnippers worden gerecylcleerd.
Ook over transport is goed nagedacht. Binnen haalbare afstand en hoeveelheid bezorgt de fietskoerier jouw bestelling.
GroenDruk zet duurzame relatie met de klant voorop
“Naast duurzaamheid in functie van het klimaat, zetten we ook sterk in op een duurzame relatie met de klant. We voeren hiervoor een drukwerkaudit uit op basis van 3 vragen. Hoe wil je jouw drukwerk? Hoe was je drukwerk in het verleden? En wat verwacht je ervan? Jouw belang als klant staat voorop. Als je te veel drukwerk bestelt, geven we zeker het advies om minder te bestellen. Dit betekent voor ons minder omzet, maar de duurzame relatie op lange termijn met jou als klant staat voorop”, legt Patrick Tonneau uit.