Laat een blijvende indruk achter bij je klant

Laat een blijvende indruk achter bij je klant. Hoe? Laat ons beginnen met een citaat van David Ogilvy, oprichter van het Brits-Amerikaanse marketingbureau Ogilvy & Mather:

“Richt je niet tot je lezers alsof ze als een kudde in een stadion bijeengepakt zijn. Wanneer mensen jouw tekst lezen, zijn ze alleen. Doe alsof je aan elk van hen persoonlijk een bericht schrijft.”

Gebruik van data voor persoonlijk drukwerk

Geef toe dat dit citaat heel duidelijk stof tot nadenken geeft. De klant verwacht persoonlijke boodschappen. Data zijn de sleutel om deze persoonlijke boodschappen te creëren. Elke klik die je op internet maakt, verzamelt data over jou als persoon. Marketing Week brengt duidelijke cijfers: in 2020 zorgde elk van ons voor 1,7MB per seconde extra data. Dag in dag uit zenden we massa’s informatie over onszelf de digitale wereld in. Zijn persoonlijke boodschappen dan enkel iets voor online communicatie of marketing? Helemaal niet! Drukwerk speelt evengoed in op een veranderende wereld. De oplossingen zijn flexibel en snel. Hierdoor is persoonlijk drukwerk even gericht als een pop-upadvertentie die op je scherm verschijnt. Of als een specifieke aanbieding die in je virtuele postbus belandt.

Gepersonaliseerd drukwerk laat een diepe indruk na

Vind je de werking van de hersenen ook zo interessant? De neuromarketing is een tak van de neurowetenschappen die de invloed van boodschappen op onze hersenen bestudeert. Of omgekeerd. Welke boodschappen moet je de wereld in sturen om de klant tot in het diepste van zijn ziel te raken? Het antwoord laat zich al raden. Drukwerk heeft een bijzondere eigenschap. Het is tastbaar. En daar zijn onze hersenen heel gevoelig voor. Drukwerk wekt bijzondere emoties op. De klant baseert zijn koopgedrag sterk op een emotionele band met het product, merk of bedrijf. En zo is de cirkel rond.

Om dit aan te tonen hoeven we zelfs geen grootse experimenten op te zetten. Denk voor jezelf eens na wat je het meeste raakt. Een verjaardagswens via Whatsapp of een handgeschreven kaartje in je brievenbus? Het Whatsappje maakt je vluchtig blij. De kaart voel je, zie je, zet je op de kast, hou je even bij.

Bron: Hoe data en print elkaar versterken, 2021, Canon Inc.

Volg ons op Facebook en Instagram.

GroenDruk - drukwerk uitnodigingen

Meer weten?

Laat je gegevens achter en ontvang het volledige rapport van Canon Inc. 

Blijf altijd op de hoogte