Maak jouw merk extra sterk met drukwerk

Elke dag streef je ernaar op de klantervaring van jouw doelpubliek te verbeteren. Terecht. Want dat is een belangrijke voorwaarde om een sterk merk uit te bouwen. En om het ook sterk te houden. Je zoekt allerlei kanalen om jouw klanten de ervaring te bieden die ze zoeken. Denk je hierbij enkel online? Of ook offline? Want weet dat je daarin echt het verschil kan maken. Maak jouw merk extra sterk met drukwerk en trigger de klant op een manier die niemand evenaart.

Hoe drukwerk de hersenen extra triggert

Marketing heeft als doel het gedrag van mensen te veranderen. Je wil dat mensen bij het zien van jouw merk een bepaald gedrag stellen. In het beste geval gaat dit uiteraard over een aankoop.

Gedrag wordt op zijn beurt sterk beïnvloed door emoties. Iets waar we een positief gevoel bij ervaren heeft absoluut een streepje voor. Automatisch. Advertenties die een emotionele reactie losmaken, leiden tot een omzetstijging van 23%. Zo bewijst een onderzoek van het internationale studiebureau Nielsen.

De kunst van marketing is dus de juiste emoties triggeren bij de consument, zodat die het gewenste gedrag stelt. En daarbij is drukwerk van onschatbare waarde.

Om dit verder uit te leggen kijken we naar de hersenen. Want die veroorzaken emoties en bepalen hoe we ons gedragen. Daarom is kennis over gedragswetenschappen ongelooflijk belangrijk voor marketeers. Ook wel gekend onder de naam neuromarketing. Hieruit blijkt dat 3 factoren instaan voor het belang van drukwerk in je marketingcampagne.

  1. Het tastbare
  2. De langere levensduur van drukwerk
  3. Gepersonaliseerde boodschappen 
De kracht van aanraking bij drukwerk

Drukwerk is iets wat je vasthoudt. Wat je voelt. Het is een vorm van zogenaamde haptische communicatie. Communicatie die je kan aanraken en manipuleren. En daar houden onze hersenen van. Het aanraken van drukwerk laat een veel diepere indruk na dan een vluchtige online boodschap. De hersenen nemen meer tijd om alle zintuiglijke prikkels te verwerken. En dat leidt op zijn beurt tot het ervaren van intensere emoties.

Drukwerk is dus dé manier om zoveel mogelijk emotionele reacties bij jouw merk uit te lokken. Net dat wat tot meer aankopen leidt. Zeker als je extra creatief bent in het materiaal en de manier van drukken. Dikker papier, fluweelzacht, bedrukking in folie of reliëf. Hiermee scoor je zeker en vast.

Drukwerk leidt een lang leven

Het Engelse postbedrijf Royal Mail deed een boeiend onderzoek over het leven van gedrukte post nadat in de brievenbus beland is. En wat bleek? Post komt in 39% van de huishoudens terecht op een speciaal daarvoor voorziene plek. Iedereen in huis weet dat. Hierdoor bekijkt iedereen van het gezin 23% van deze post. Een andere bevinding is het positieve effect van drukwerk op je imago. Drukwerk wekt pakken meer vertrouwen op dan online communicatie. Het feit dat jij voor drukwerk kiest, geeft de reputatie van jouw merk meteen een grote boost. Mensen appreciëren dat je de moeite doet om dit te maken en te versturen. Zorg je er dan nog eens voor dat jouw drukwerk keihard opvalt in dat stapeltje post, dan sta je nóg sterker.

Charmeer met gepersonaliseerd drukwerk

Data zijn het nieuwe goud. Iedereen is intussen gewoon dat er hier en daar persoonlijke data blijft hangen. En dat je hierop aangepaste berichten te zien krijgt. Meer nog, iedereen verwacht zich ook aan gepersonaliseerde berichten. Maar liefst 3 op 5 mensen haken af als ze niet die persoonlijke aanpak ervaren.

In de digitale wereld is het natuurlijk een makkie om dit toe te passen. Met de nodige formules gebeurt dit allemaal automatisch. Denk je dat dit bij drukwerk onmogelijk is? Dan zit je er volledig naast. Drukwerk is intussen even goed te personaliseren als online marketing. En hierbij denken we veel verder dan enkel naam en adres. Aan de hand van eerdere data pik je er per klant de items uit die voor hem of haar relevant zijn. Data laten toe om koopgedrag uit het verleden te analyseren en om voorspellingen te doen naar de toekomst. Zo speel je steeds gericht in op de behoeftes van de klant. Digitale drukprocessen maken dit perfect mogelijk aan een ongelooflijke snelheid. Je geeft je bestelling door en de dag erna is alles klaar om te verzenden.

Een voorbeeld. Je hebt een webshop. En net als bij andere webshops durven je klanten al eens het gevulde winkelmandje verlaten zonder de bestelling af te ronden. Wat doe je dan? Je maakt voor elke klant een leuke gepersonaliseerde folder  met wel net die items erop. En nog een aantal aanvullende die ook relevant zijn. Dit valt in de bus van de klant. Die wordt terug herinnerd aan al die leuke dingen. Meerdere keren zelfs, want de folder blijft wel even liggen in huis. En na enkele dagen kan de klant de verleiding niet langer weerstaan en gaat die toch over tot een aankoop.

Contacteer ons nu voor sterk drukwerk voor jouw merk

Bron: Insight Rapport 2020: hoe data & print elkaar versterken, Canon

Blijf altijd op de hoogte